Köpvillkor

ÅLDER

För att handla en vara hos HOOMIE.SE måste du vara 18 år eller äldre.

KONSUMENTKÖPLAGEN

Dessa bestämmelser gäller vid försäljning till konsument för enskilt bruk.

Följande bestämmelser anknyter till och kompletteras av konsumentköplagen (KKL SFS 1990:932)

KÖP

Genom ditt köp hos HOOMIE.SE accepterar du våra köpevillkor.

Våra samtliga möbler och en viss belysning är beställnings varor, vilket innebär att varan beställs specifikt till dig som kund efter dina specifika önskemål, dvs t.ex.. val av tyg, färg och storlek.

Således undantas denna vara från ånger och returrätt.

Kontrollera därför er beställning en extra gång så att du valt rätt utförande, tyg och färg innan du bekräftar din beställning. 

Vi rekommenderar vår kunder som köper möbler med längre tillverkningstid att välja betalsätt Klarna faktura 30 dagar, för att inte behöva betala för sina möbler så långt i förväg. Vid betalning med kort debiteras beloppet direkt vid köptillfället.        

Har du beställt hem tygprover så vill vi göra dig uppmärksam på att en viss nyansskillnad kan förekomma mellan olika färgbad på tygerna.

Naturmaterial kan skilja sig något mer än syntetmaterial.

Du förbinder dig då att följa villkoren samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.

Genom att slutföra köpet förpliktigar du betalningsskyldighet för den beställda ordern.

När vi bekräftat din beställning och vi har skickat en orderbekräftelse ifrån oss har ett avtal om köp ingåtts.

I enstaka fall kan vi neka en beställning.

ORDERBEKRÄFTELSE

Vid beställning skickar vi en orderbekräftelse som senare kommer att kompletteras med en preliminär leverans vecka som er beställning förväntas komma till vårt lager. Observera att din beställning endast kan bekräftas om du uppgett korrekta uppgifter.

BETALNING

HOOMIE samarbetar med Klarna bank AB som betal leverantör.

Du erbjuds därför en säker betalningstjänst via Klarna som i sin tur erbjuder direktbetalning, betala senare samt delbetalning. Mastercard och Visa accepteras i Klarnas betaltjänst. Vi rekommenderar vår kunder som köper möbler med längre tillverkningstid att välja betalsätt Klarna faktura 30 dagar, för att inte behöva betala för sina möbler så långt i förväg. Vid betalning med kort debiteras beloppet direkt vid köptillfället.

FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid samt att vi reserverar oss att en vara kan riskera ta slut.

TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i produktinformationen och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende.

Hur färgerna återges beror på vilken typ av bildskärm, upplösning samt vilka inställningar du har på din dator. Detta medför att bilderna på vår hemsida kan avvika från produktens verkliga färg och nyans.

FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa force majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

PRISER

Våra priser är i svenska kronor och inklusive moms (25%).

Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av tryckfel. 

LEVERANS MÖBLER

Fraktkostnad tillkommer med 49 kr* (ej inbärning)

Tjänsten inbärning kan köpas på specifika orter mot ett extra tillägg f.n. 995 kr med reservation för vissa orter där tjänsten inte är tillgänglig, kontakta info@hoomie.se för mera information.

*Frakt avser avlastning på gatan vid tomtgräns för hus/ villa såvida inget hinder på vägen begränsar framkomligheten och vid entré/port för lägenhet.

*Leverans sker vardagar mellan kl 08:00-17:00.

*Fraktbolaget aviserar via mail och sms för bokning av leveransfönster dvs tider och datum för leverans.

*Enstaka postnummer kan vara spärrade för frakt, detta gäller orter där begränsningar för fraktbolag förekommer vilka står utanför HOOMIE:s inverkan. 

*ID kontroll vid leverans

Frakt gäller enbart inom Sverige och ej till öar.

Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset så måste detta snarast meddelas till fraktbolaget så att de kan boka om leveransen. Om du inte meddelar dem i tid, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när dem ringer på dörren eller inte är hemma) så kommer du att debiteras en avgift för leveranshinder. För närvarande ligger denna avgift på 995 kr, vilket motsvarar kostnaden som transportbolaget debiterar för så kallad bomkörning och dessutom blir du debiterad för en ny utkörning.

LEVERANSTID

Beräknad leveranstid på våra möbler är ca 6-9 veckor* då beställningen beräknas komma till vårt lager, med reservation för eventuella driftstörningar.

*En mera beräknad leveranstid visas under varje enskild produkt.

ÖPPET KÖP

Möbler

Då våra möbler och viss belysning är en beställningsvara vilket innebär att möbeln beställs specifikt till dig som kund, helt efter dina val av modell, utförande, tyg, färg samt val av ben, så undantas den beställda varan från all ånger och returrätt.

Således gäller inte öppet köp, returrätt eller bytesrätt vid beställning av möbler och viss belysning som sys upp specifikt efter beställning.

 

Inredning/ belysning 

Fraktkostnad tillkommer med 49 kr med leverans till närmaste postombud, oftast med leverans till Postnords utlämningsställen.

Outlösta paket som ej hämtas ut debiteras med 299 kr för hanteringskostnad samt returfrakt tillbaka till oss.

Du har alltid 14 dagar ångerrätt och öppet köp på vår inredning och belysning på vår hemsida HOOMIE.SE från det att du har mottagit varan, detta gäller ej vår belysning som består av tyg som är en kollektion som sys upp efter kundens val av tyg.

Retur

Så här gör du en retur:

Kontakta HOOMIE för returfraktsedel info@hoomie.se

Kostnad returfrakt 299:-

Kom ihåg att packa varorna väl i originalförpackning och emballera ordentligt.
Fäst returfraktsedeln väl synligt på paketet och lämna in hos ditt ombud. 

När vi mottagit din retur, kommer vi återbetala dig motsvarande belopp/justera din faktura. Returfraktkostnad på 299:- kvarstår. plus den ursprungliga fraktkostnaden. Återbetalning sker så fort vi mottagit och godkänt att returen är i felfritt skick samt i oskadad originalförpackning.

REKLAMATION

Reklamation belysning

Så här gör du en reklamation:

Kontakta HOOMIE info@hoomie.se

Varorna bör packas väl i oskadad originalförpackning samt emballeras väl, gärna i originalemballage om det är i helt skick. Produktens originalförpackning ska inte användas som ytterkartong. Returer ska skickas till vår returadress. När du returnerar en vara på grund av ångrat köp står du som kund för retur-fraktkostnaden 299:-
Du har möjlighet att öppna förpackningen och titta på det ni beställt, men vi ber er att vara TRANSPORTSKADOR noga med att få ner allting så att förpackningen är i originalskick. Alla delar måste vara med, likaså plastförpackningar och liknande, förpackningen ska se oöppnad ut, du får alltså inte slita upp förpackningen. Inte heller skriva på originalkartongen som gör att förpackningen ser använd ut. För produkter som omfattas av ångerrätten gäller att om produkten returneras i använt eller skadat skick har HOOMIE rätt att göra en nedskrivning av köpeskillingen till skäligt marknadsvärde. Som kund ansvarar du själv för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. 

GARANTI, REKLAMATIONSRÄTT

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt.

Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel meddelar HOOMIE om detta genom att maila till info@hoomie.se

Minst 2 stycken bilder skall alltid bifogas för att förtydliga samt styrka ert reklamationsärende.

 

VIKTIGT, var noga med att kontrollera soffans emballage vid leverans för eventuella synliga transport skador.

För att kunna reklamera yttre transport skador måste detta noteras av både dig som kund samt chaufför på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens utav leverans, samt att foto skall styrka upptäckt skada.

Om du skulle upptäcka dolda fel eller transport skador efter att du öppnat emballaget, ska du dokumentera detta med foton och kontakta info@hoomie.se senast 4 dagar efter mottagandet.

TVIST

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna reklamationsnämnden, är vår policy att följa dess rekommendationer som nämnden utfärdar.

Startsida | Allmänna reklamationsnämnden (arn.se)

PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES

HOOMIE tar ansvar för alla personuppgifter, tex namn, adress och e-post som du lämnar till oss.

Alla sådana uppgifter används enbart inom företagets datasystem samt samarbetspartners och hanteras enlighet med svenska personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vid köp kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund.

Det kan tex vara att kunna leverera dem varor du beställt till dig, meddela om orderstatus, leveranstider eller för att delge dig annan information gällande er beställning, kampanjer och erbjudanden.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation skall alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies/ kakor. När du besöker HOOMIE.SE sparas så kallade cookies/ kakor på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor/ val du lagt i vår varukorg. Om du inte har cookies/ kakor aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies/ kakor kan du ändå fortfarande surfa runt på vår hemsida.